Ivan Viripajev

Zaprta študija. »New Constructive Ethics«

Prešernovo gledališče Kranj

Na sporedu

14.06.2023, sreda / 20:00 / Dvorana Frana Žižka /

Naslov izvirnika Закрытое исследование. New Constructive Ethics
Premiera 27. september 2022, Prešernovo gledališče Kranj
Prva slovenska uprizoritev

Predstava traja 3 ure in ima en odmor. 
Predstavi sledi pogovor z ustvarjalci na odru Stare dvorane SNG Maribor.


Režiserka Nina Rajić Kranjac
Prevajalec Miha Javornik
Dramaturga Tibor Hrs Pandur, Marinka Poštrak
Scenografinja Urša Vidic
Kostumografinja Marina Sremac
Skladatelj Branko Rožman
Oblikovalec svetlobe Borut Bučinel
Lektorica Maja Cerar
Oblikovalca maske Matej Pajntar, Alja Sušnik


Zasedba 
Monika Borovska, psihologinja Darja Reichman
Rachel Donelan, biologinja Tamara Avguštin k. g. 
Morgan Smith, nevrobiolog Branko Jordan k. g. 
Moški glas Borut Veselko
Ženski glas Doroteja Nadrah k. g. 
Inspicient Ciril 

"Kako biti in ostati etičen?" je vprašanje, ki nam ga ob dilemah posameznikove svobode, človečnosti, ekologije, nasilja, neenakosti, smisla in seveda boga provokativno zastavlja dramatik Ivan Viripajev v svoji novi drami Zaprta študija – "Nova konstruktivna etika". Skozi formo strukturiranega intervjuja s tremi uveljavljenimi intelektualci se nam postopoma ne razkrivajo le svetovnonazorska in etična prepričanja psihologinje Monike Borovski, biologinje Rachel Donelan in nevrobiologa Morgana Smitha, ampak tudi neskladja med njihovimi profesionalnimi stališči in intimnimi pogledi. Še posebej problematičen se izkaže intervju na tistem mestu, ko etične norme intervjuvancev v povezavi z evolucijskim razvojem "višje razvitih posameznikov" trčijo ob problem razrešitve vprašanja nasilja in zla v družbi, kjer se vsi trije znanstveniki znajdejo na spolzkih tleh evgenike in posameznikove svobode. Dramatik obenem izpostavlja tudi etično problematičnost t. i. zaprte študije mednarodne raziskovalne organizacije Global construction po naročilu Centra za mednarodne biološke raziskave pri podjetju New world security, ki pod pretvezo reševanja sveta zbira podatke, z njimi manipulira in jih več kot očitno z lahkoto zlorablja, o čemer priča tudi dramsko besedilo Viripajeva.

 

"Ambiciozna drama o stanju sveta in apokaliptični prihodnosti potiska gledalca iz cone udobja, a ga hkrati z nekaterimi absurdističnimi prijemi sporadično tudi zabava, kar je mogoče le ob neverjetno dobrih interpretacijah vlog."
Tadeja Krečič, Radio Slovenija

O režiserki

Nina Rajić Kranjac je brez dvoma najuspešnejša in največkrat nagrajena režiserka mlajše generacije. Nase je opozorila že med študijem na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani, kjer je leta 2017 magistrirala iz gledališke režije pod mentorskim vodstvom Tomija Janežiča, s katerim je kot asistentka režije sodelovala tudi pri predstavah v tujini. Že med študijem so njene produkcije prejele kar nekaj študentskih nagrad, med najbolj prestižnimi je Šeligova nagrada na Tednu slovenske drame za študijsko uprizoritev 1981 Simone Semenič. Njena prva predstava v institucionalnem gledališču je bila Korunov Svetovalec v Mestnem gledališču ljubljanskem (2016), z največ priznanji pa do zdaj ovenčan Naš razred Tadeusza Słobodzianka v koprodukciji Prešernovega gledališča Kranj, Mestnega gledališča Ptuj in Mini teatra Ljubljana; zanj je leta 2018 prejela tri nagrade na Festivalu Borštnikovo srečanje. Med njene najuspešnejše režije zadnjih nekaj let sodijo Zajčeve Grmače (Drama Slovenskega narodnega gledališča Maribor), Mouawadovi Požigi (Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana) in avtorski projekt Solo (Nova Pošta – Maska, Slovensko mladinsko gledališče), ki je na nedavnem 52. Tednu slovenske drame prejel Šeligovo nagrado za najboljšo uprizoritev v celoti, igralec Benjamin Krnetić nagrado za najboljšega igralca, na zadnjem festivalu BITEF pa je predstava prejela veliko nagrado za najboljšo uprizoritev.

O producentu

Prešernovo gledališče Kranj je v slovenskem gledališkem prostoru prepoznavno po tematsko provokativnih, estetsko izčiščenih in družbeno angažiranih uprizoritvah. Repertoar je usmerjen v družbeno in politično angažirana dela aktualnih (slovenskih in svetovnih) sodobnih dramatikov, svežo interpretacijo klasikov, uprizarjanje inovativnih dramskih form in tem, poetičnost gledališkega jezika ter v izbor najvidnejših režiserskih in igralskih imen. Gledališče organizira festival Teden slovenske drame, na katerem se vsako leto predstavijo najboljše uprizoritve, ki so v Sloveniji in tujini nastale na osnovi slovenskih dramskih besedil. Posebno pozornost posvečajo tudi kakovostnim uprizoritvam za otroke in mladino.
www.pgk.si
info@pgk.si

Zaprta študija. »New Constructive Ethics« <em>Foto: Nada Žgank</em>
Foto: Nada Žgank
Zaprta študija. »New Constructive Ethics« <em>Foto: Nada Žgank</em>
Foto: Nada Žgank
Zaprta študija. »New Constructive Ethics« <em>Foto: Nada Žgank</em>
Foto: Nada Žgank
Zaprta študija. »New Constructive Ethics« <em>Foto: Nada Žgank</em>
Foto: Nada Žgank
Zaprta študija. »New Constructive Ethics« <em>Foto: Nada Žgank</em>
Foto: Nada Žgank
Zaprta študija. »New Constructive Ethics« <em>Foto: Nada Žgank</em>
Foto: Nada Žgank
Zaprta študija. »New Constructive Ethics« <em>Foto: Nada Žgank</em>
Foto: Nada Žgank
Zaprta študija. »New Constructive Ethics« <em>Foto: Nada Žgank</em>
Foto: Nada Žgank