Dimitrije Kokanov
Gibanje
SNG Drama Ljubljana in Galerija Cukrarna
Na sporedu
Naslov izvirnika Kretanje
Premiera 5. januar 2023, Mala Drama v Galeriji Cukrarna, Ljubljana
Prva slovenska uprizoritev
Predstava traja 2 uri in nima odmora.
Predstavi sledi pogovor z ustvarjalci na lokaciji izvedbe.
Režiser Juš Zidar
Prevajalka Aleksandra Rekar
Dramaturginja Eva Kraševec
Koreografinja Bojana Robinson
Scenograf Branko Hojnik
Kostumograf Matjaž Plošinjak
Avtor videa Atej Tutta
Avtorji uporabljene glasbe Zasedba SBO
Oblikovalec zvoka Jurij Alič
Oblikovalec svetlobe Lev Predan Kowarski
Lektor Arko
V uprizoritvi so uporabljeni skladbi I'm a Fool to Want You Cheta Bakerja in Uvod: u anatomiju skupine Insan ter odlomka iz pesmi Punčki Gregorja Strniše in Gledališka smrt Heinerja Müllerja v prevodu Juša Zidarja.
Zasedba
Polona Juh
Nejc Cijan Garlatti
Benjamin Krnetić
Drama Gibanje s podnaslovom Tehnologija in koreografija strahu mladega srbskega avtorja Dimitrija Kokanova, ki je leta 2020 prejela Sterijevo nagrado za najboljše srbsko sodobno dramsko besedilo, izpostavlja psihološko dispozicijo posameznika v poznem kapitalizmu, zaznamovanem z nenehnimi krizami in posledično stanjem, ki ga avtor definira kot nezmožnost gibanja. V prvem delu drame spregovori več subjektov: prvi, ki lahko le plava v morju in se premika z mirovanjem, pripoveduje o ljubezenskem razhodu, o strahu pred starostjo in o nezmožnosti prebolevanja. Drugi subjekt izpostavi ujetost v spomin na trenutek očetove smrti, gibanje reke, ki nikoli ne zastane, in stereotipno predstavo o moškem, kakršen naj bi po očetovem zgledu postal tudi sam. Tretji spregovori o strahu pred odklonom od družbenih normativov in o izolaciji, medtem ko z mirnim telesom plava v akvariju in se skriva kot žival. Izkaže se, da človek kljub svoji antropocentrični zaverovanosti ni zmožen razrešiti temeljnih bivanjskih zagat – prav nasprotno: zdi se, da se v civilizacijskem labirintu čedalje bolj zapleta v lastne zanke, zato se besedilo preusmeri k objektom oziroma prostorom, ki morda še zmorejo redefinirati človekovo eksistenco. V drugem delu s svojim glasom spregovorijo prostori gibanja, ki v času posthumanizma zavzamejo pozicijo subjektov. Prvi je tovarna, ki je v svoji razkrojeni podobi nekakšen opomin propada skupnosti. Drugi prostor gibanja je vrt, monument uničene narave, ki pa se še spominja, da v naravi ni hierarhije in da je človek njen del. Kot poslednje spregovori telo, ki nas s svojo zmožnostjo gibanja, čustvovanja in izražanja opomni, da upanje za človeštvo morda še vedno tli.
Nekonvencionalnost besedila, ki ne temelji na dialogih, ampak je večdelna pripoved, izpoved, razmišljanje, je narekovala tudi prostor gledališkega dogodka. (…) Izpovedi pritegnejo, se prelijejo v besedilo Kokanovega, ki spretno prehaja od osebnih strahov in preiskovanja detajlov čutenja do travmatičnih dogodkov človeka vpetega v sodobni proizvodni proces.
Tadeja Krečič Scholten, Radio Slovenija 1, Radijski dnevnik, 6. januar 2023
O režiserju
Juš Zidar je študiral gledališko režijo na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani pod mentorstvom Sebastjana Horvata in Kristijana Mucka. Študij režije je zaključil leta 2015 z avtorskim projektom po litografijah Honoréja Daumierja z naslovom La Justice ali utrujajoče ravnovesje (koprodukcija z Dramo Slovenskega narodnega gledališča Maribor). Dodatno se je izobraževal kot hospitant pri Martinu Kušeju (Faust, Residenztheater München, 2014) in kot asistent režiserja Jerneja Lorencija pri več njegovih domačih in mednarodnih gledaliških projektih med letoma 2016 in 2019. Kot režiser je debitiral leta 2016 z mladinsko predstavo Želim si … na velikem odru Slovenskega narodnega gledališča Drama Ljubljana. Zadnjih šest let deluje kot režiser v slovenskem gledališkem prostoru in je režiral petnajst uprizoritev v profesionalnih institucionalnih gledališčih. Uprizoritev Pošta po besedilu Roka Vilčnika v produkciji Drame Slovenskega narodnega gledališča Maribor je bila jeseni 2021 nagrajena za najboljšo uprizoritev na mednarodnem festivalu INFANT v Novem Sadu, za režijo Pošte je isto leto prejel tudi nagrado žlahtni režiser na festivalu Dnevi komedije v Celju.
O producentu
Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana je najstarejše in osrednje slovensko gledališče z največjim in mednarodno prepoznavnim stalnim igralskim ansamblom, ki ga sestavlja 44 igralk in igralcev. Drama na repertoar uvršča tako klasične kot sodobne in eksperimentalne gledališke uprizoritve. Ustanoviteljica gledališča je Vlada Republike Slovenije.
info@drama.si
www.drama.si
Instagram and Facebook: @sngdramaljubljana